De Mol en de Paradijsvogel

di 1 okt ’24 20:15
di 1 okt ’24
20:15
  • di 1 okt ’24
    20:15
    Grote Zaal

Verstop je je identiteit of pronk je met je verenpracht als een echte paradijsvogel?

Wat hebben een Syrische vluchteling en een extravagante Nederlandse televisiepresentator met elkaar gemeen? Best veel, zo blijkt in ‘De Mol en de Paradijsvogel’. Beiden zijn ze op zoek naar een plek waar ze zichzelf kunnen zijn. De één is een openlijk homoseksuele performer in het Nederland van de tweede helft van de vorige eeuw. De ander wil dragartiest zijn in het hedendaagse Amsterdam. Laten ze hun ware kleuren zien? “‘De Mol en de Paradijsvogel’ is zoals je hoopt dat nieuwe musicals zijn.” (Trouw *****)

"Daarnaast is de musical entertainend, ontroerend, heeft hij humor en vaart en is hij zowel intelligent als laagdrempelig."

Trouw ★★★★

In de pers

de Volkskrant
★★★★☆
'Los van de relevante, serieuze inhoud over discriminatie en vrijheid heeft gezelschap OpusOne er verstandig aan gedaan om een kleurrijke show vol humor, zang en dans neer te zetten. Het entertainmentgehalte is hoog, mede ook dankzij zes jonge zangers/dansers in het ensemble. De liedjes van componist Jan Groenteman wortelen stevig in de Hollandse musicaltraditie, vol verwijzingen naar het duo Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink.' Joris Henquet
Het Parool
 
'Een schitterende, gevoelige en zeer geestige voorstelling over een flamboyante, veelzijdige artiest, die aan het eind van zijn leven in de Achterhoek lamgeslagen is door de twijfel of hij wel de juiste keuzes heeft gemaakt. (...) Laus Steenbeeke is de ideale Albert Mol, die goed uitkijkt dat hij van zijn rol geen karikatuur maakt. Hij heeft de perfecte balans gevonden tussen Malle Appie en de wanhopige artiest. Ook de andere rollen zijn prima ingevuld.' Patrick van den Hanenberg
NRC
★★★★☆
'De mol en de paradijsvogel schuwt kritiek op schijntolerantie niet. De musical is op zijn sterkst op de momenten dat dat commentaar scherp, hard én humoristisch wordt geleverd. Zoals wanneer het ensemble (dat vaak de show steelt met sterke zang en groot spel) ontsteekt in een upbeat feestnummer over Pride, en teksten als „LHBTQ, we are here for you” met evenveel vrolijkheid zingt als „No blacks, no asians, dat is niet racistisch, dat is gewoon een voorkeur” – een verwijzing naar de uitsluitende teksten die nog wel eens willen opduiken op gay datingapps als Grindr.' Amber Wiznitzer
Trouw
★★★★☆
'De voorstelling snijdt een belangrijk actueel maatschappelijk thema aan en zet dit in de historische context. Daarnaast is de musical entertainend, ontroerend, heeft hij humor en vaart en is hij zowel intelligent als laagdrempelig. Er wordt goed gezongen, geacteerd en bewogen. Decor en aankleding zijn simpel, maar ze voldoen. De dialogen en liedteksten zijn slim en grappig.' Bianca Bartels

Credits

tekst en regie: Daniël Cohen | choreografie: Roy Jonathans | met: Laus Steenbeeke, Frans Mulder, Renée de Gruijl, Milan van Weelden, Silyan Elkattabi, zes dansers en een viermansorkest | muziek: Jan Groenteman en Ezra van Nassauw | muzikale leiding: Ezra van Nassauw | decor: Timo Arling

Foto's: Liza Kollau