Het Zuidelijk Toneel
-
za 11 nov ’2319:00Grote Zaal
1 Normaal € 35,50 CJP/ CK € 33,50
Crashtest Ibsen is terug! In deze 2023 Crashtest Ibsen volg je op één avond in drie afleveringen, van ieder een uur, het leven van de inwoners van een fictief negentiende-eeuws Noors stadje. Deze Crashtest is te snel om weg te zappen, nog immer belachelijk actueel en uitermate binge-waardig. Met een cast om je vingers bij af te likken, inclusief Noorse snacks. Let’s Crashtest & Chill.
(Duur: 4 uur, inclusief 2 pauzes met Noorse snacks )
De Crashtest der Crashtests
Tussen 2013 en 2018 voegden Sarah Moeremans en schrijver Joachim Robbrecht elk seizoen een nieuwe Crashtest Ibsen toe aan hun collectie en waren met deze voorstellingen jarenlang de hits van Oerol en de theaters. In de stukken reden ze Henrik Ibsen onbeschermd en plankgas tegen de muur, om daarna zijn beste ideeën tussen de brokstukken vandaan te halen. Recent reden ze nogmaals hun eigen bewerkingen tegen diezelfde muur voor deze bingewatch-editie: 1 avond, 3 afleveringen, 6 acteurs, 18 personages.
All inclusive theaterervaring
Het is de hoogste tijd om de Crashtest der Crashtests te bingewatchen.
Crashtest Nora, Crashtest Volksvijand en Crashtest Ik Zie Spoken zijn op één avond te zien. In iedere aflevering spietsen de personages op een lichte manier, met de nodig humor en in hoog tempo, maatschappelijke kwesties als een portie verse vis aan hun speer. In iedere aflevering maak je kennis met de moraalridder, de non-conformist, de voorzichtige, de revolterende, het zwarte schaap en het
buitenbeentje. Verwacht een theaterervaring vol plotwendingen, drama en messcherpe dialogen. En tussen de afleveringen door doe je jezelf tegoed aan Noorse snacks of maak je een praatje met de acteurs terwijl zij zich opmaken voor de volgende aflevering.
3 afleveringen, 3 wereldberoemde Ibsen-drama's
Afl. 1 Crashtest Nora
Kerst 1879. In een Noors stadje schopt Torvald Helmer het, na een fikse burn-out, tot bankdirecteur. Het is dankzij zijn vrouw Nora dat hij weer helemaal de oude is. Zij zorgde ervoor dat hij kon herstellen op het zonnige Capri. Echter moest Nora daarvoor, zonder weten van haar man, geld lenen van ’louche’ bankmedewerker Nils Krogstad. Maar als haar man Krogstad dreigt te ontslaan, komt Nora in de problemen, want Krogstad eist van Nora dat hij haar positie redt. Gaandeweg realiseert Nora zich dat haar ondergeschikte positie als vrouw en echtgenote de reden is dat ze steeds listen moet verzinnen om te overleven. En dus is het tijd voor en radicaal besluit…
Tags: corruptie, macht en genderongelijkheid
Afl. 2 Crashtest Volksvijand
Lente 1881. In hetzelfde Noorse stadje maken de bewoners zich op om de badgasten te ontvangen in het plaatselijke kuurcentrum Waterworlds. De dokter, Thomas Stockmann, ontdekt echter dat het toevoerwater van het kuuroord sterk vervuild is. Het brengt hem op ramkoers met zijn broer; de burgemeester die er alles aan doet om de reputatie van het stadje te redden. De linkse pers ruikt bloed en jaagt de beide broers tegen elkaar in het harnas. Op wonderlijke wijze kiest de plaatselijke middenstand de kant van de burgermeester. Net op tijd beseffen de personages dat ze door de auteur tegen elkaar worden opgezet…
Tags: politiek, polarisatie en broederliefde
Afl. 3 Crashtest Ik Zie Spoken
Net buiten het Noorse stadje ligt Villa Rosevold. De vrouw des huizes, mevrouw Alving, kan haar geluk niet op. Haar zoon is thuis na een jarenlang verblijf in Parijs en ze opent een nieuw weeshuis ter ere van haar overleden man. Mevrouw Alving is ervan overtuigd dat ze regie voert over haar eigen leven en waant zich verzekerd van een gelukkige toekomst. Maar dan slaat het noodlot toe. Haar zoon blijkt ongeneeslijk ziek. Haar meid, Regina, wil naar de stad voor avontuur. En de timmerman en dominee ruïneren, nog voor de officiële opening, eigenhandig het nieuwe weeshuis. En dan is er nog die mysterieuze gast, die alleen zij lijkt te zien…
Tags: geluk, geloof en hallucinaties
In de pers
Theaterkrant
‘Drie keer Ibsen in een glansrijke en briljante theatercarrousel'
'Wie nooit eerder een Ibsen zag, krijgt met deze marathon een fijne inhaalslag. Wie de stukken eerder zag, ziet de rijke mogelijkheden die Moeremans crashtest biedt.'
‘Het uitgangspunt van de reeks is even eenvoudig als briljant: als de tijd anderhalve eeuw verstrijkt, waarom doen toneelpersonages dat dan niet?’
‘Actualiseren is altijd al een soort toverwoord onder toneelmakers, maar dat is vaak erbij gesleept. Bij Moeremans en Robbrecht is dat anders: zij gooien de stukken als het ware tegen de muur, bij wijze van crash, en rapen dan de brokstukken bijeen. Om te zien wat overblijft, wat de tand des tijd doorstaat. Dat is glansrijk veel.’
Volkskrant
‘In deze vier uur durende marathonvoorstelling van Het Zuidelijk Toneel en Theaterproductiehuis Zeeland wanen we ons moeiteloos bij de fictieve fjorden waar Ibsen zijn sociale drama’s situeerde.’
‘een even humoristische als ontroerende uptempo-marathoneditie’
‘De wijze waarop Joep van der Geest in de drie stukken verschillende varianten van de uit het lood geslagen, richtingloze man vertolkt, is een staaltje toneelkunst op zich.’
DeMorgen
‘Wie de wereld wil veranderen heeft andere verhalen maar vooral een ander soort verhalen nodig. Het volstaat niet repertoire op te vullen met actuele content en de machtsverhoudingen erin ongemoeid te laten. Na tien jaar blijft de vaststelling dat Moeremans, als een van de enigen, dat wél durft te doen. Crashtest Moeremans geslaagd? Zeker!’
Provinciale Zeeuwse Courant (PZC)
‘Het stuk is ongekend grappig en het spel van de Belgische actrice Evelien Bosmans (Nora) fenomenaal. Met die uitspraak doe ik de overige vijf te kort. Op het totale acteerniveau is niets aan te merken.'
“Geen moment saai. (..) Een ‘must-see’ voor iedere toneelliefhebber.”
Tussen 2013 en 2018 voegden Sarah Moeremans en schrijver Joachim
Robbrecht elk seizoen een nieuwe Crashtest Ibsen toe aan hun collectie en
waren met deze voorstellingen jarenlang de hits van Oerol en de theaters. Hieronder een greep uit deze recensies
⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ - NRC over Crashtest Nora
“Het is altijd een plezier om te kijken naar de groep zeer getalenteerde acteurs, die wel raad weten met het taalvernuft van Robbrecht.”
⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ - Marijn Lems over Crashtest Nora
“... vanwege het zeer fijne spel, de geestige dialogen en de strakke regie is deze moderne Ibsenbewerking tot het einde van de voorstelling al erg vermakelijk.”
⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ - Theaterkrant over Crashtest Nora
“Crashtest Ibsen haalt veel tegelijk overhoop maar komt daar moeiteloos mee weg.”
⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ -Volkskrant over Crashtest Volksvijand
“Het spel is dan al evenzeer over de top, maar uiterst consequent zo, met als hoogtepunt een performance met zang en rookeffecten die niet zou hebben misstaan in een aflevering van Toppop; al met al een mooie mix van stijlen, gebracht door een enthousiaste cast.”
Trouw over Crashtest Volksvijand
”Maar achter de musicalachtige liedjes, vlaggenparade waarbij de toeschouwer wordt betrokken en een uit zang opkomend opblaaskasteel zit een link naar het heden verborgen. Dé waarheid, zoals Ibsen die probeerde te ontmaskeren, bestaat niet meer in onze post-truth-maatschappij.”
⭐️⭐️⭐️ - Volkskrant over Ik Zie Spoken
“Personages verzetten zich vanaf de eerste minuut tegen het 19de-eeuwse determinisme en hun vastgelegde maatschappelijke posities. Grappig, maar ook gehaaid. Robbrecht strooit opzichtig met dramatische ironie en anachronismen zoals 'prijsvechtende stroomtreinen'. De kakafonie aan wijsheden wordt gelukkig wel met vaart en spot gebracht door perfect op elkaar ingespeelde acteurs.”
Trouw over Ik Zie Spoken
”Juist dat diepe, donkere woud waartegen die worsteling zich afspeelt en waarin de personages ronddwalen als ze niet op de scène staan, geeft een mooie dreigende ondertoon aan de thematiek van het grimmige sprookje dat de voorstelling is. De moraal is als een klein beschaafd eiland in een vijandelijke omgeving.”
Credits
Regie: Sarah Moeremans | Tekst: Joachim Robbrecht | Spel: Judith van den Berg, Gillis Biesheuvel, Evelien Bosmans, Joep van der Geest, Louis van der Waal, Peter Seynaeve | Kostuumontwerp: Daphne de Winkel | Vormgeving: Ruimtetijd - Theun Mosk | Geluidsontwerp: Timo Merkies | Lichtontwerp: Stan Bannier | Regieassistent: Kato Cornil | Productie: n’ More - Ellen van Bunnik | Technische productie: Stan Bannier en Marcel Brand | Technici: Marcel Brand, Arco Middendorp, Emile van Gils, Tom IJpelaar,Noor Thijssen | Artistiek advies: Piet Menu | Directeur Theaterproductiehuis Zeeland: Silvie Dees | foto: Sofie Knijff