Het Achtste Leven

Theater Oostpool
di 4 apr ’23 18:30
di 4 apr ’23
18:30
  • di 4 apr ’23
    18:30
    Grote Zaal
    geannuleerd

Helaas is Het Achtste Leven i.v.m. onvoorziene omstandigheden geannuleerd. De voorstelling wordt verplaatst naar het volgende seizoen. Kaartkopers krijgen persoonlijk bericht.

De jonge Georgische schrijfster Nino Haratischwili veroverde met haar vuistdikke roman ‘Het Achtste Leven (voor Brilka)’ internationaal vele lezersharten. Het monumentale familie-epos omspant zes generaties van een Georgische familie vanaf 1900. Het begint met een getalenteerde chocolatier, die een recept bedenkt voor een verrukkelijke chocoladedrank met gevaarlijke krachten. Het brengt hem en zijn dochters rijkdom en aanzien, maar dat betekent in die tijd ook gevaar. Nitsa, de achterachterkleindochter van de chocolatier, woont in Berlijn en vertelt met veel humor en ironie de geschiedenis van haar familie en die van de ‘rode’ twintigste eeuw, met de opkomst en ondergang van de Sovjet-Unie en de perestrojka.

De Nederlands-Bosnische Daria Bukvić, artistiek leider van Toneelgroep Oostpool, maakt er groots muziektheater van, verteld vanuit het perspectief van de vrouwelijke personages. Ze neemt het publiek mee op een emotionele reis, met live gezongen en gespeelde muziek: van Kaukasische en Slavische folkloristische liederen tot popnummers. Bukvić maakt deze voorstelling als ode aan de sterke vrouwen uit haar familie.

 

Credits

naar de roman van Nino Haratischwili | tekst Emilia Linda Heinrich, Julia Lochte en Jette Steckel | regie Daria Bukvić | spel en muziek Armand Rosbak, Chris Peters, Sinem Kavus, Marlies Heuer, Demira Jansen, Michael Muller, Liz Snoijink, Sharlee Daantje, June Yanez, Sharon Harman en Eeke Boonstra | vertaling Jantsje Post en Elly Schippers | dramaturgie Madelon Kooijman | scenografie Marloes & Wikke | kostuumontwerp Dymph Boss | kostuumatelier Femke van Neerven | muziekontwerp Wilko Sterke | lichtontwerp Yuri Schreuders | techniek Hergen Verheul, Denson Batteké | productie Jeroen Heinen | casting Emilie Pos | marketing Daniel Jaspers, Thijs Toonen en Femke Krijntjes | campagnebeeld Marijke de Gruyter en Nicolien de Jong