We hadden liefde, we hadden wapens

Urban Myth
do 17 nov ’22 20:15
do 17 nov ’22
20:15
  • do 17 nov ’22
    20:15
    Grote Zaal

Swingend muziektheater over het recht te zijn wie je bent.

 

‘We hadden liefde, we hadden wapens’ is Urban Myth’s veelgeprezen voorstelling over de burgerrechtenbeweging in het Amerika van de jaren zestig, naar de gelijknamige roman van Christine Otten en verrijkt met soul en rhythm & blues uit die tijd.

Het is 1961. In het zuiden van de Verenigde Staten zijn zwart en blank tot in bizarre details van elkaar gescheiden. Robert F. Williams strijdt voor gelijkheid en tegen de agressie van de Ku Klux Klan en het lokale gezag. Hij roept de zwarte gemeenschap op zich te bewapenen, maar als de FBI een arrestatiebevel tegen hem uitvaardigt vanwege zijn openlijke activisme, vlucht hij met zijn gezin naar het Cuba van Fidel Castro. Wat was de impact van zijn acties op zijn vrouw en zoon? En hoe verhoudt zijn strijd van toen zich tot het door Black Lives Matter aangewakkerde protest van nu?

De internationaal befaamde modeontwerpster Marga Weimans ontwerpt de kostuums en het decor. “Het swingt de pan uit en dat zorgt er mede voor dat de voorstelling niet alleen het hoofd, maar ook het hart raakt.” (De Telegraaf)

Williams’ levensverhaal is fascinerend en de tijdloze rhythm-and-bluesmuziek in de voorstelling beneemt je af en toe de adem.

Volkskrant ★★★★

In de pers

Theaterkrant:“De krachtige soul en rhythm & blues klinken door in spoken word en storytelling. Het maakt niet uit of de spelers praten of zingen, álles swingt in deze voorstelling.”

De Telegraaf:“Het swingt de pan uit en dat zorgt er mede voor dat ‘We hadden liefde, we hadden wapens’ niet alleen het hoofd, maar ook het hart raakt.”

de Volkskrant:“Het verhaal krijgt snel vaart, de muziek is fraai en de spelers zijn op hun plek. Je wordt je bewust van het gevaar van uitlatingen die nu weer zo actueel klinken, dat ze je een rilling langs je ruggengraat bezorgen.”

Scenes ****: ‘Een voorbeeldige voorstelling die deze toeschouwer rigoureus raakte’
‘Recht in het middenrif’
‘De nieuwe cast doet het voortreffelijk. Tarikh Janssen is een sterke Williams en Carolina Dijkhuizen speelt zeer geloofwaardig zijn vrouw Mabel’
‘Hajo Bruins is als KKK-sympathisant ijzingwekkend. Dat geldt ook voor Pearl Jozefzoon die een prachtige versie van Strange fruit ten gehore brengt’
‘De regie van Tjon A Fong is vooral zo fijn omdat de spelers op uiterst soepele wijze muziek en tekst combineren en daarmee het verhaal veel kracht bij zetten’

 

Credits

script: Jibbe Willems, naar de roman van Christine Otten | regie: Jörgen Tjon A Fong | cast: Carolina Dijkhuizen, Hajo Bruins, Nyncke Beekhuyzen, Pearl Jozefzoon, Tarikh Janssen en Leovegildo Vieira | muziek: Jeroen van Olffen | dramaturgie: Robbert van Heuven | kostuum- en decorontwerp: Marga Weimans | lichtontwerp: Coen van der Hoeven

Foto: Urban Myth