wo 21 apr 20:30

Jihad van Liefde

Mohammed Azaay & het Amsterdams Andalusisch Orkest
wo 21 apr
20:30
  • wo 21 apr
    20:30
    Kleine Zaal

Over een man die haat bestrijdt met liefde en verzoening.

We gebruiken diensten als Youtube en Vimeo voor video's en andere media. Om deze te kunnen zien, moet u toestemming geven tot het plaatsen van cookies. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen

‘Jihad van Liefde’ is een rauwe, muzikale en inspirerende voorstelling, gebaseerd op het gelijknamige boek. David Van Reybrouck tekent daarin het aangrijpende verhaal op van Mohamed El Bachiri, een metrobestuurder uit het Belgische Molenbeek die in 2016 zijn grote liefde en de moeder van zijn drie kinderen verloor bij de terreuraanslag in de Brusselse metro. Als Marokkaan en moslim was hij in de ogen van sommigen een potentiële dader, maar hij liet zich niet meeslepen door de orkaan van meningen en mediageweld die direct op de tragedie volgde. Het indrukwekkende boek en zijn bewogen oproep tot medemenselijkheid op televisie gaven uitdrukking aan zijn liefde, verdriet en veerkracht.
Acteur Mohammed Azaay kruipt in de huid van een gewone man, die getroffen door het noodlot zichzelf tot een haast bovenmenselijke gedachte dwingt. Een man die haat bestrijdt met liefde en verzoening, die menselijk blijft terwijl hem iets onmenselijks is aangedaan.

https://www.jihadvanliefde.nl/

PERS

Theaterkrant
Met de boekbewerking Jihad van liefde zetten regisseur Eran Ben-Michaël en schrijver Sarah Ringoet een aangrijpend verhaal op overtuigende wijze neer, met dank aan een fantastische hoofdrol van acteur Mohammed Azaay.

de Volkskrant
★★★★☆
'Normaal gesproken zouden we dan op deze plek constateren dat Azaay dat schitterend doet, in een mengeling van diep rouwbeklag, af en toe opflakkerende woede en ten slotte een intense loutering. Dat is dus allemaal waar, totdat zondag na de première de echte Mohamed El Bachiri op het podium wordt geroepen en een microfoon onder zijn neus krijgt. De ontdane, verlegen man valt stil, stamelt wat en zegt ten slotte zachtjes in het Frans dat hij diep is geraakt. Daar staat de echte hoofdpersoon, daar kan geen theater tegenop.' Hein Janssen

NRC Handelsblad
★★★★☆
'Eran Ben-Michaël koos voor een sobere regie met een aantal prachtige, verstilde beeldvondsten. Maar hij bracht ook voldoende lichtheid en beweging aan, zodat het verdriet behapbaar blijft. Prachtig is bijvoorbeeld de inbreng van drie muzikanten van het Amsterdams Andalusisch Orkest, die het confronterende, nietsontziende ritme van het voortstuwend leven verklanken: dan weer zijn kinderen, met al hun vragen en verdriet; dan weer de buitenwereld, de stad met zijn pulserende levendigheid, het deinende ritme van alledag, dood of geen dood.' Sander Janssens

Het Parool
'El Bachiri besloot dat het geloof in naam waarvan zijn vrouw was vermoord voor hem het geloof van de liefde bleef. Een besluit waartoe het leven niet per se aanleiding gaf, maar dat hij niettemin nam. Het maakt van Jihad van de Liefde een zachtaardige voorstelling, door Azaay ingetogen gespeeld en stemmig ondersteund door drie muzikanten. In haar bewerking slaat Sarah Ringoet een lichte toon aan, waardoor pathetiek geen ruimte krijgt.' Joukje Akveld

Speciaal voor deze voorstelling is er in samenwerking met Amnesty Internationaal een nagesprek ontwikkeld. 
Dit kunt u gratis bijwonen na afloop van de voorstelling in de Parkfoyer.
Het nagesprek duurt ongeveer 30 minuten en wordt begeleidt door een gespreksleider die hiervoor speciaal door de Meervaart en Amnesty is opgeleid. In het nagesprek gaat u met andere bezoekers van de voorstelling in gesprek over de thema’s die in de voorstelling aan bod komen.

'Eran Ben-Michaël koos voor een sobere regie met een aantal prachtige, verstilde beeldvondsten. Maar hij bracht ook voldoende lichtheid en beweging aan, zodat het verdriet behapbaar blijft.

NRC Handelsblad ★★★★☆

Credits

Tekst & bewerking: Sarah Ringoet
Gebaseerd op: het boek ‘Een jihad van liefde’ van Mohamed El Bachiri, opgetekend door David Van Reybrouck uitgegeven door De Bezige Bij
Muziek: Amsterdams Andalusisch Orkest Regie: Eran Ben Michaël (George & Eran Producties)
Scenografie: “Silent Fragments of an Explosion…in the mind” door Kouwenhoven&Kranendonk
Met: Mohammed Azaay
Producent: Meervaart & Senf i.s.m. Amsterdams Andalusisch Orkest en George & Eran Producties
Campagnebeeld & poster: Curly & Straight
 

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen