Frederique Spigt zet theater op z'n kop met Krijtkring (10+)

Wo 06 juni 2018

Hartverwarmend muziektheater voor de hele familie

Liesbeth Colthof
Dit najaar neemt de Grande Dame van het jeugdtheater Liesbeth Coltof (genomineerd voor Amsterdamprijs voor de Kunst) na dertig jaar afscheid van de Toneelmakerij. Samen met Frédérique Spigt zet ze het theater op zijn kop met De Krijtkring (10+), een grootse familievoorstelling met de adem van een popconcert. Frédérique Spigt schrijft voor De Krijtkring maar liefst vijftien nieuwe nummers. De première vindt plaats op zaterdag 6 oktober in de Haarlemse Schouwburg en is dit najaar te zien het theaters in het hele land.
Spanning, humor en ontroering wisselen elkaar in razend tempo af in Bertolt Brecht’s meesterwerk De Kaukasische Krijtkring. Een meeslepende muzikale rollercoaster over een levensgroot dilemma.
Als de vrouw van de gouverneur vlucht bij het uitbreken van de revolutie, vergeet ze één ding: haar kind. Het kleine meisje blijft bang en alleen achter. Zou jij voor haar zorgen als je haar vond? Ook als je weet dat de soldaten opdracht hebben haar te doden? Of loop je liever snel voorbij?
Samen met negen spelers en musici blaast Liesbeth Coltof deze klassieke toneeltekst nieuw leven in. Warmbloedig muziektheater over zorg en verwaarlozing, over recht en onrecht, over delen en pakken wat je pakken kan. Met in het middelpunt een onschuldig kind en een keukenmeisje dat langzaam een moeder wordt.
Muziek van Frédérique Spigt
Frédérique Spigt componeert vijftien nieuwe liederen voor De Krijtkring. De muziek, live gespeeld en gezongen, speelt dan ook een hoofdrol in de voorstelling. Zigeunermuziek vormt de inspiratie voor het muziekidioom en wordt gemixt met moderne elementen uit de popmuziek en de jazz.
De liederen belichten telkens een thema of een gebeurtenis van het verhaal.
Frédérique Spigt: “In De Krijtkring moet ik zowel zingen als acteren. Dat acteerwerk vind ik werkelijk hemels om te doen. Het draagt volgens mij ook een vorm van muzikaliteit in zich. Zowel in de muziek als bij het acteren gaat het uiteindelijk om de toon en de timing waarmee je je verhaal vertelt. Dat moet altijd geloofwaardig overkomen. Dat betekent dat je jezelf echt helemaal moet geven anders gaat dat nooit werken. Je moet jezelf geven als een cadeautje aan je publiek!”

Actueel

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.